Jan Amos Komenský by měl radost, aneb nové šablony na Čtyřce

Co, jak a proč se ve škole učit, aby byl žák ve svém dospělém životě úspěšný? Na to nelze odpovědět úplně jednoduše. O proměně školy, tedy o tom, jak své žáky učit, co je učit a proč je to učit, se v poslední době velmi diskutuje. To JAK se jeví jako nejdůležitější. Školy se prostě musí učit = proměňovat, chtějí-li kvalitně připravovat své žáky na jejich budoucí život.

Na Čtyřce se proměna obsahu vzdělávání daří. Již před několika roky jsem se my, dospěláci na Čtyřce, dohodli a naplánovali, jak chceme naši školu a učení v ní proměňovat, co je k tomu třeba. Domluvili jsme se, že pokud chceme věci měnit, musíme táhnout za jeden provaz, musíme se učit společně s našimi žáky a musíme mít náležitou podporu. A proč je podpora tak důležitá? Pokusme se na vše podívat učitelskýma očima. Představte si, že stojíte před třídou, celá léta převažující komunikace ve třídě vypadá tak, že učitel položí otázku. Žáci se hlásí, nebo taky ne, a učitel vyvolává. A najednou žádné hlášení, jde to i jinak. Nová strategie slibuje, že žáci budou přemýšlivější, více aktivní, jenže to nefunguje hned. A to hned není týden, může to být klidně i měsíc nebo měsíce. Učitel potřebuje podporu, aby učení jinak neopustil, aby se svými žáky objevil, že to cenu má, aby vytrval. Pokud vytrvá učitel, vytrvají i žáci. A takových nových učících strategií jsou desítky. Opustit ty staré je dřina a určité ohrožení. Podporu pro nové způsoby vzdělávání zaměstnanci Čtyřky získávají i z financí z dotačních výzev. Z nové dotační výzvy operačního programu Jan Amos Komenský Šablony I Čtyřka získala 4 493 773 Kč. Od 1. listopadu 2022 můžeme plynule navázat na stávající šablonovou výzvu.

Jan Amos Komenský by měl radost, protože na Čtyřce jedeme dál tím správným směrem. Děkuji všem svým zaměstnancům, že objevují nové a učí se společně se svými žáky. Děkuji za spolupráci také rodičům našich žáků, bez jejich podpory by proměna učení na Čtyřce nebyla možná.

Blanka Kalátová Lisá
ředitelka školy