Jak Čtyřka slavila stoleté výročí vzniku republiky…

V letošním roce nelze přehlédnout plno akcí spojených s oslavou stoletého výročí vzniku naší vlasti. Na každém kroku lidé vidí plakáty lákající na připravované oslavné akce, naše národní barvy zdobí města… Vlastenectví je třeba v lidech vzbudit, pěstovat, upevňovat… Právě nyní je příhodný čas věnovat se tomuto tématu. Nejinak se tomu dělo i na naší škole.

V každém ročníku připomenuli vyučující Čtyřky výročí republiky trochu jinak s ohledem na dětský věk.

Děti z prvního stupně se mohly napříč všemi třídami pustit do luštění dějepisného kvízu, který byl spjat i s naším regionem. Plno žáků se vrhlo do řešení ve skupinkách, ale byli mezi nimi i takoví, kteří zapojili do bádání celou rodinu. Někteří dokonce neváhali a sami si díky kvízu našli po škole čas na návštěvu muzea, kde se snažili sehnat historické informace.

Nejmenší děti v družině si o vzniku republiky povídaly, malovaly vlajky a zábavnou formou si významné výročí připomínaly.

*

V prvních třídách děti pracovaly v hodině češtiny s textem básně Země česká, vysvětlovaly si, kdo byl T. G. Masaryk, a seznámily se s datem vzniku Československa. V pátek 26. října byl projektovým dnem věnovaným výročí republiky. Každá třída přišla oblečena v jiné barvě trikolory (1. A v bílé, 1. B v červené, 1. C v modré). Děti se zaobíraly státními symboly ve skupinkách, své výsledky práce prezentovaly. Při společné hodině tělesné výchovy vytvořily velkou vlajku ČR a hrály tematické hry. Během dne došlo i na tvoření praporků a stužky z trikolory. Následně byla dětem promítnuta naučná videa spojená s tématem, shrnul se celý den a všichni si společně zazpívali českou hymnu.

*

Druháci průběžně vyplňovali pracovní listy ke vzniku republiky, seznamovali se se státními symboly a připomínali si významné události českých dějin. Děti 2. A provází při výuce časově neomezený projekt s názvem Po stopách stoleté dámy. Děti se seznamují s významnými mezníky v historii naší republiky, s osobnostmi… Očekávaným výstupem projektu je vytvoření kroniky naší republiky, kterou si bude tvořit každý žák 2. A ve výuce řízené učitelem či doma vlastním přičiněním i s rodiči. Děti ve 2. C v souvislosti s připomenutím Dne stromů, který se slaví 20. října, ztvárnily při hodině výtvarné výchovy lípu jako symbol státnosti našeho státu, a tak společně uctily výročí vzniku samostatného Československa. Ve 2. D děti provázela skupinová práce. Dozvěděly se informace o našich prezidentech, řadily tyto osobnosti dle doby jejich vlády, ale i podle abecedy, pracovaly se státními symboly a na mapkách si ukazovaly situaci v době vzniku Československé republiky a České republiky.

*

Ve třetích třídách se děti seznamovaly se státními symboly hravou formou. Pracovaly ve skupinách, vytvářely plakát o České republice. Společně si četly o  TGM a jeho návštěvě v Jičíně a čas věnovaly taktéž informacím o prezidentech naší historie. Do textu o první republice doplňovaly slova. Poslouchaly a nacvičovaly si státní hymnu.

*

Všechny čtvrté třídy se celý týden věnovaly v různých hodinách stoletému výročí republiky. Četly si o životě prvního prezidenta v publikacích a novinách. Připomněly si státní symboly, pracovaly s hymnou. Děti taktéž vyhledávaly informace v encyklopediích a na internetu. Mnohdy pracovaly ve skupinkách. Také došlo na doplňovačku „Jak to bylo roku 1918“ a pan třídní učitel 4. A vyučoval v tento týden oblečen převážně v barvách trikolory. Ve 4. C se pustili do výtvarného zpracování všech našich prezidentů.

*

V 5. A chlapci a dívky měli zadánu skupinovou práci při hodině výtvarné výchovy na téma 100 let republiky. V češtině probírali texty spojené s informacemi o první republice, ve vlastivědě se zabývali taktéž tímto obdobím, při hudební výchově zpívali Ach synku,synku a nezapomněli ani na hymnu a osobnosti s ní spojené (F. Škroup, J. K. Tyl). Připomínali si státní symboly a prezidenty, jejichž sliby si četli. Paní učitelka dětem taktéž předčítala novinové články o návštěvě TGM v Jičíně. Třídu vyzdobily skupinové práce třídního výtvarného projektu. Ve třídě 5. B si společně všichni zpívali naši národní hymnu, dále pak oblíbenou píseň našeho prvního prezidenta, Ach synku, synku. Četli v Obrazech z dějin o životě T. G. Masaryka. Nasbírané informace i ty přinesené pak děti zúročily ve skupinové práci. Velmi zajímavým počinem ale bylo, když děti donesly do výuky rodinné památky po svých předcích: bankovky z doby první republiky, fotografii dědečka, který bojoval v 1. světové válce, a jeho vyznamenání, ukázku automobilu, ve kterém jezdil T. G. Masaryk.
Velmi děkujeme dětem za prezentaci, ale i rodičům za půjčení materiálů.

*

Na druhém stupni provází děti celoroční dějepisný projekt zaměřený na 20. léta 20. století, v němž jsou zapojeny všechny třídy. V hodinách dějepisu s paní učitelkou Pavlínou Havelkovou si připomněly výročí 28. října, zamyslely se nad významem tohoto dne a pustily si krátký dokument ke vzniku ČSR.

Některé třídy se vydaly do jičínského muzea, kde na ně čekala komentovaná prohlídka výstavy Osmičky 20. století v dějinách Jičína a taktéž zhlédly edukační program Ze školních lavic – příběhy první republiky.
Mnohé třídy se chystají do divadla na představení Narozen 28. října.